2014/07/16

POJĘCIOWNIK - Cywilizacja

Cywilizacja to określenie powstałe, między II połową XVII w. a rokiem 1756, kiedy pojawiło się w drukowanej publikacji. Słowo to pochodzi od łacińskich słów: „civis"(obywatel) i "civitas"(poczucie obywatelskie). Do dnia dzisiejszego powstało około dwustu definicji cywilizacji. Przykładowe ujęcie definicji cywilizacji w 4 kategoriach.

PROGRESYWISTYCZNE
POLIMORFICZNE
EKLETYCZNE
Inne
Spengler
Cywilizacja to nieunikniony los kultury.


Guizot
Cywilizacja to przeznaczenie rodzaju ludzkiego.
Huntington
Cywliziacja jest najważniejszym kulturowym stopniem ugrupowania ludzi i najszerszą płaszczyzną kulturowej tożsamości, ponad którą jest już tylko to ,co odróżnia człowieka od innych gatunków.

Konieczny
Cywilizacja jest metodą ustroju życia zbiorowego.
Cywilizacja jako elementarna kategoria historiozoficzna jest obiektem przestrzenno czasowym, stanowiącym płaszczyznę identyfikacji kulturowej.
Toynbee
Cywilizacja to najmniejsza jednostka badań historycznych.



Podział cywilizacji według Samuela Huntington’a: chińska, japońska, islamska, zachodnia, prawosławna, latynoamerykańska, afrykańska, hinduistyczna, buddyjska. Podział cywilizacji według Feliksa Koniecznego: bramińska, żydowska, chińska, turańska, bizantyńska, łacińska, arabska.

Trzy kompetentny definiują cywilizację: czas, przestrzeń i identyfikacja kulturowa.

Każda cywilizacja musi mieć swój początek, który jest definiowany przez wydarzenie powodujące diametralną zmianę w organizacji zbiorowości. Może nim być np. przełomowy wynalazek, rozprzestrzenianie się idei. Takim przełomem, generującym zaczątki cywilizacji zachodniej były narodziny Chrystusa, które zainicjowały ekspansję chrześcijaństwa. W przypadku Zachodu takimi momentami są: ogłoszenie słynnych tez Lutra w Wittenberdze i narodziny protestantyzmu; odkrycie przez Kolumba i Vespucciego Ameryki.

Przestrzenność jest warunkiem wszelkiego zróżnicowania cywilizacyjnego. Każda cywilizacja zajmuje pewien obszar geograficzny, którego zasięg może się powiększać drogą ekspansji. Miejsce to jest z reguły jawną manifestacją świętości. Miejsca takie jak Mekka dla Muzułmanów, góra Synaj (Horeb) dla Żydów, czy Betlejem dla chrześcijan. Miejsca, które kreowały w toku historii tożsamość kulturową cywilizacji, które koncentrowały wokół siebie pomniejsze kultury składowe.

Czas i przestrzeń obejmują wszak całość naszego poznania, filtrują wszelkie dane poznawcze. Zawężenie ich zasięgu będzie widoczne, jeśli powiemy o kulturowej identyfikacji z czasem i przestrzenią. Identyfikację definiujemy tu jako mechanizm, wywołujący świadomy lub nieświadomy zwrot ku tożsamości. W aspekcie cywilizacyjnym chodzi o identyfikację z pewną makrokulturową formacją, jaką jest cywilizacja. Wyrazem takiej identyfikacji były m.in.: kolektywna obrona Europy przed inwazją imperium osmańskiego w 1683 roku; grawitowanie państw Europy Wschodniej i Środkowej ku Zachodowi podczas zimnej wojny, mimo formalnej zależności od komunistycznej i prawosławnej Rosji. Kolejne, tym razem religijne, przykłady świadomej identyfikacji kulturowej z cywilizacją stanowią miriady wiernych pielgrzymujących każdego dnia na plac Św. Piotra w Rzymie(cywilizacja zachodnia) oraz równie liczne peregrynacje muzułmanów do Mekki podczas rokrocznego rytuału hadżdżu (cywilizacja islamska).

Oto proponowana definicja cywilizacji, zbudowana w oparciu o trzy opisane wyżej tendencje: Cywilizacja jako elementarna kategoria historiozoficzna jest obiektem przestrzenno-czasowym, stanowiącym najszerszą płaszczyznę identyfikacji kulturowej. Tak zdefiniowana cywilizacja da się łatwo i klarownie oddzielić od kultury.

Opracowanie na podstawie: Cywilizacja jako podstawowa kategoria historiozoficzna. Marcin Hylewski.

                                  

                                                                                            Anna Salomea Kubica- Majka