2015/02/23

SZKOŁY PRZYWIEZIONE ZE ŚWIATA


 Szkoła mieszana, San Pedro de Atacama, Boliwia


Pierwsze zdjęcie szkoły zrobiłam w Ameryce Południowej w 2006 roku. Doskonale pamiętam ten moment. Stałam przyczajona, przyklejając się do krat szkolnej bramy, nie pewna, czy naciskając spust migawki nie naruszam czyjejś przestrzeni i czy z tym moim aparatem nie wchodzę komuś w świat z butami.

Dookoła było pusto. Dosłownie.

Bo San Pedro de Atacama, gdzie znajdowała się szkoła to maleńka wioska granicząca z najwyżej na świecie położoną pustynią.


Szkoła z internatem, Uyuni, Boliwia


Kolejne zdjęcia były robione, jak mi się wówczas wydawało nieco bardziej odważnie, choć także często z ukrycia i dużej odległości. Fotografowałam bawiących się podczas przerw uczniów dużej szkoły w Fez i maleńkiej wiejskiej szkółki w Khamlia położonej na obrzeżach marokańskiej Sahary.

.

Szkoła podstawowa, Erg Chebbi, Merzouga, Maroko




Był rok 2008 i wciąż nie miałam odwagi przekroczyć szkolnych murów. Wydawało mi się, że nie mogę
Kilka lat późnej drobny przypadek sprawił, że poprowadziłam lekcję w kolegium nauczycielskim w Puerto Galera na filipińskiej Wyspie Mindoro.
.





Kolegium nauczycielskie, Mindoro, Filipiny





To był dzień Swietego Walentego, a ja opowiadałam o tym, jak tam skąd pochodzę ludzie wyznają sobie miłość.
I tak w Walentynki zakochałam się w tych bliskich spotkaniach.






Kolegium nauczycielskie, Mindoro, Filipiny 



A potem wchodziłam do świata szkół coraz głębiej…
Uczestniczyłam w lekcjach  prowadzonych w wysokich Himalajach. 
Opowiadałam o swojej kulturze w szkole, jaką wybudowano na jednej z najmniejszych wysepek Tajlandii, na migi wyjaśniałam czym jest zegarek uczniom z pływających wysp Uros na Jeziorze Titicaca...



Uczennica wysp Uros, Titicaca, Peru






...i przywoziłam tym "uczniom świata" mój świat, a świat "uczniów świata" przywożę swoim uczniom…
                                                                                                                     Alicja Osio
                                                                                                                                                                                       












Szkoła ulicy, Bhaktapur, Nepal
Stołówka w szkole średniej, Kathmandu,Nepal

Szkoła podstawowa, wyspa Kho Jum, Tajlandia
Szkoła średnia w Himalajach, Ghandruk, Nepal


Szkoła średnia, Kathmandu, Nepal

Szkoła średnia, Kathmandu, Nepal
Przedszkole na wyspie Palawan, El Nido, Filipiny
Szkoła średnia w Himalajach, Ghandruk, Nepal
Szkoła podstawowa, wyspa Koh Jum,Tajlandia
Szkoła średnia, Kathmandu, Nepal
Szkoła podstawowa w Puerto Galera, Mindoro, Filipiny

                                                                                                                                             





















Uczniowie Gimnazjum im.M.Rataja w Żmigrodzie, Polska














































Alicja Osio - pedagog-praktyk, edukator, podróżnik. Prowadzi szkolenia dla kadry oświatowej z zakresu umiejętności interpersonalnych, komunikacji międzykulturowej i kompetencji pedagogicznych. Jest koodrynatorem sieci projektu Nauczyciel na 6, którego  celem jest poprawa jakości systemu doskonalenia nauczycieli.  Trener międzynarodowych liderów projektu Brave Kids Festival oraz certyfikowany mediator Polskiego Centrum Mediacji w sprawach cywilnych i karnych. Jest autorą kilku publikacji naukowych dotyczących mediów, edukacji międzykulturowej i kształtowania się poczucia tożsamości kulturowej. Od dwóch lat związana z SIETAR Polska.